woensdag, oktober 07, 2009

Het Leven Uit Een Dag
Filmtheater Fraterhuis met mams 07102009
Ja natuurlijk naartoe vanwege Matthijs Langeachernaam, maar ook het gegeven leek mij interessant. Verfilming van het gelijknamige boek van A.F.Th. van der Heijdens, waarin de levens van de hoofdpersonages een etmaal beslaan. In deze wereld waarin een mensenleven maar één dag duurt en waarin elke daad eenmalig is, worden Benny (Matthijs van de Sande Bakhuyzen) en Gini (Loïs Dols) zo verliefd op elkaar dat één dag niet genoeg is. Er is maar één uitweg: als ze naar de hel gaan, belanden ze in de wereld zoals wij die kennen. Een wereld waarin mensen verliefd worden en de rest van hun leven met elkaar slijten. Benny en Gini grijpen deze kans en plegen een moord. Ze worden ter dood veroordeeld. Maar bij de uitvoering van het vonnis gaat er iets mis. Wanhopig gaan ze op zoek naar elkaar in een nieuwe wereld vol herhaling.
Een groot deel van de film wordt in split-screen vertoond; je kunt zo de zoektochten van beide personages volgen. Alleen jammer dat hierdoor de aandacht verdeeld wordt, waardoor ik niet helemaal zag wat er met Gini gebeurde. (Hey, ik moest me toch op iemand concentreren en ik koos toevallig voor Benny :-p) Ik had naast de vorm ook wat moeite met het concept, omdat ik bij te veel nadenken over alternatieve werelden of tijdreizen nu eenmaal de onmogelijkheden van dat gegeven niet over het hoofd kan zien. Maar toen ik gewend was aan de afleidende vormgeving en zo door het verhaal werd gegrepen dat ik diepe gedachten kon negeren, bleef er toch een behoorlijk indrukwekkende film over. Beide acteurs hadden wat moeite om ouder (volwassen) over te komen, maar de liefde was duidelijk, ook terwijl ze van elkaar gescheiden waren. Ahw, mooi hoor.

Labels: ,

1 Comments:

At 12/11/2009 12:29:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ja, waarschijnlijk dus het is

 

Een reactie posten

<< Home