zaterdag, januari 27, 2007

Children Of Men
Filmtheater Fraterhuis, Café Zinnema (middernachtfilm) 27012007
Ook deze zag Jelle veel eerder dan ik: Dit heet dan Science Fiction. Maar het is niet veel anders dan onze huidige maatschappij. Maar ja: hoe anders was de wereld in -pak 'm beet- 1982 ten opzichtige van nu. Dát verschil probeert deze film uit te beelden. Het is 2027 en de mens is onvruchtbaar geworden. De wereldbevolking sterft dus langzamerhand uit. Engeland is een naar grijs land waarin asielzoekers in kooien worden gestopt en waarin om de haverklap aanslagen plaatsvinden.
Als er ergens toch een zwanger meisje wordt gevonden door een verzetsgroep onder leiding van Julianne Moore, vragen ze Clive Owen om haar te helpen beschermen.
Film met zeer realistische actie (een scene waarin vanuit een motor op de auto wordt geschoten hoe de motor wordt afgeschud blijft op je netvlies staan)
Anyway: probeer je over je Clive Owen-haat heen te zetten en gaat dat zien!
Ook met Michael Caine, Charlie Hunnam (maar die heb ik niet herkend in de film) en Chiwetel Ejiofor.

Ook lj-friend Alex zag de film vóór mij en was net zo aansporend als Jelle (ook een fan van Clive). Uiteindelijk ben ik dus naar de Midnight-special in het filmhuis geweest. Hier mijn onvertaalde recensie naar Alex...

I liked the feel of the movie: it reminded me of 28 Days Later (except that one has the gorgeous Cillian Murphy instead of Mr. Grumpyface;). I loved how the futuristic elements were subtle, nothing was explained. That shows respect for the audience. I appreciate that. The focus was on the people and the science was just there in the background. Most importantly: humanity hadn't changed. As I don't expect it will. So this all felt very real. The story was interesting, the acting sublime. There was even a moment when I thought Mr. Owen was mildly attractive (calm down, I said mildly, not wildly). I was happy to see Michael Caine and Chiwetel Ejiofor, both playing very different characters than we're used to. When I read the credits I was annoyed I hadn't noticed Charlie Hunnam, especially since Jelle told me he had missed him as well. Now I may have to watch the movie again. Just to see if I can spot Charlie. Not because I'm mesmerized by Mr. Owen. No sir, not at all. Thanks for making me see this movie, guys. It was great:-)