zaterdag, maart 06, 2004

Runaway Jury
Sneak 311, Buitensoos 01032004
Ik had eigenlijk moeten weten (en vast op de titelrol kunnen lezen...) dat het -weer- een verfilming was van dhr. John Grisham, grumble. Alle ingrediënten waren aanwezig: krachtig doch afhankelijk meiske, stoere doch kwetsbare jongeman (alterego Mr. Grisham as usual), de nobele advocaat en uiteraard een hele gemene slechte advocaat. Nadat ik destijds -ver voor de film- The Firm had gelezen was ik onder de indruk van de schrijfkunsten van Grisham, maar toen ik vervolgens nog een boek probeerde en een aantal verfilmingen had mogen aanschouwen, vond ik het allemaal nogal volgens hetzelfde stramien geschreven. Ik had de verhaallijn van 'Runaway Jury' dus moeten herkennen... Het pleit voor dit verhaal en de acteurs dat ik toch verrast was door deze verfilming! Ik moet toegeven dat ik John Cusack altijd de moeite waard vind en deze keer was de mannelijke hoofdrol gelukkig niet zo 'knight in shining armour' als gebruikelijk en ook de rol van de dame in het geheel (Rachel Weisz) was deze keer eigentijdser en minder hulpeloos dan ik van Grisham gewend ben: eindelijk bij de tijd!
Het verhaal (ik roep altijd heel hard dat ik vooral daarom naar de film ga, maar ik ga er in m'n reviews vaak van uit dat mensen het verhaal al kennen...): Een vrouw klaagt de wapenindustrie aan voor de moord op haar man: hij is door een van hun geweren doodgeschoten (we vergeten even degene die het wapen in handen had...). Een idealistische advocaat (Dustin Hoffman) staat haar ter zijde, terwijl de tegenpartij de hulp van een gehaaide jurykiezer heeft ingeroepen (Gene Hackman) Deze man moet er voor zorgen dat de jury bestaat uit beinvloedbare mensen, zodat een schadeclaim (die ervoor zou zorgen dat overal in het land mensen de wapenhandelaren aanklagen) afgewezen wordt. John Cusack komt in de jury terecht en via hem volgen we de ontwikkelingen achter de schermen van de zaak.
En verder zeg ik niets. Ik lees zelf ook nooit verslagen van films waarin het hele verhaal al staat: 'wil je weten wat en hoe, ga er dan naar toe' is mijn motto;-) Ik vond het een fijne spannende film, waarbij je goed op moet letten door alle wendingen, personages en meningen die een rol spelen. (Ook leuk om Jeremy Piven weer -in een te klein- rolletje te zien) Wat mij betreft een aanrader!