maandag, maart 06, 2006

The New World
Sneak 401, Buitensoos, 03062006
Film is geregisseerd door Terence Malick, bij mij vooral bekend van The Thin Red Line, een oorlogsfilm vol met bekende acteurs, die maar duurde en duurde en duurde. Ik was dus een beetje huiverig, ook vanwege Colin Farrell met baard, maar toen ik tot mijn verrassing Christian Bale in de titelrol zag staan, ging ik er toch maar even goed voor zitten.
Het verhaal: een groep zeelui onder leiding van Christopher Plummer (ach gos, oude held, 'Edelweis, Edelweis' lalalala ;-) ontdekt Amerika en kapitein John Smith (Colin Farell) maakt kennis met de indianen (oh pardon, native americans) en wordt verliefd op Pocahontas, de dochter van de chief. Zie, zo kort kan je het houden, ik wou dat Terence dat ook had gesnapt, maar de moeizame relatie tussen de nieuwkomers (rouwdouwers) en de locale bevolking (nature people weet je wel) en vooral de opbloeiende relatie tussen de engelsman en het indianenmeisje wordt met veel lange shots en zwijgend staren erg overdreven uitgerekt over uren film. Slaapverwekkend, vooral het gebrek aan goede gesprekken en (een beetje) tempo werkten op m'n gaapspieren. In de pauze was Christian nog niet in beeld geweest (!) en ik was anders echt vertrokken, but damn it, ik wou in ieder geval zien hoe hij er nu weer uitzag en of zijn rol net zo mini was als bijvoorbeeld George Clooney's flitsverschijning in The Thin Red Line, dus ik ben blijven zitten. Maar ook na de pauze bleef het een sloom gebeuren: kapitein Smith gaat op reis, laat Pocahontas denken dat ie dood is (om haar een kans te geven op een gewoon leven of zo iets dieps) en ze trouwt met -tadaaah- weduwnaar Christiaan. Ze verandert in een respectabele echtgenote, werpt wat kinderen en komt er na jaren achter dat meneer Smith helemaal niet dood is en dan staat ie opeens op de spreekwoordelijke stoep. Oh dear. Ik moet zeggen dat ik het einde van het verhaal zeer bevredigend vond, dus als je zin hebt om er voor te gaan zitten, be my guest, maar ik raad de rest van de film niet aan. Het geeft misschien wel een heel getrouw beeld van de eerste westerlingen op dat stuk land, maar het was niet echt interessant. Puh.

Labels: