vrijdag, maart 19, 2010

Alice In Wonderland (3D)
Sambion Kringlunni, Reykjavik, 19032010
Jammer genoeg vond ik de 3D effecten niet zozeer mooi als wel afleidend; ze maakten het voor mij lastig om lekker in het verhaal te komen. En dat terwijl het daar nou juist om draait.
Tim Burton heeft een variatie op het originele boek gemaakt, waarbij Alice inmiddels ouder is en niets meer weet van haar oorspronkelijke avontuur in Underland. Wederom volgt ze nieuwsgierig het rennende konijn met het vestzakhorloge en weer komt ze na een val in een diepe kuil in een bizarre wereld terecht. Alice ontmoet dezelfde personages, maar die zijn voor haar net zo onbekend als de eerste keer. Dat zorgt voor verwarring in de wonderlijke wereld waar nog steeds een heftige strijd gaande is tussen de Rode en de Witte Koningin.

Ik heb het boek nooit bewust gelezen, maar was toch vertrouwd met alle wezens die Alice tegenkomt: het pratende konijn, Tweedledee en Tweedledum (geweldige Matt Lucas in dubbelrol), die grijnzende kat (Stephen Fry!) en de blauwe filosofische rups (Alan Rickman) om er maar een paar te noemen. Natuurlijk gaat de meeste aandacht uit naar de MadHatter (Johnny Depp) en hij geeft dan ook een heerlijke draai aan de rol, net als Helena Bonham Carter als slechte koningin. Beiden zijn precies goed over the top.
Ik raad de film absoluut aan, maar 3D was voor mij een beetje te veel van het goede.

Labels: ,