zondag, april 16, 2006

The Three Burials of Melquiades Estrada
Filmtheater Fraterhuis, 16042006 met mams
Ik hoefde 'm niet te zien, maar broertje Jaap bracht het leuk, dus samen met m'n moeder alsnog naar het filmhuis. Ik had op m'n gevoel af moeten gaan, want ook al was het een hele andere film dan de preview belooft, het blijft er een die me niet aanspreekt. In de trailer laten ze alleen de gewelddadige stukken uit de film zien, terwijl die eigenlijk erg spaarzaam zijn. Het is vooral een zwijgfilm met chagrijnige mannen te paard. Het verhaal: Melquiades is doodgeschoten in de woestijn aangetroffen en
Tommy Lee Jones wil dat z'n Mexicaanse vriend in z'n geboortedorp wordt begraven.Via flashbacks tussendoor zien we flarden van de vriendschap tussen beide cowboys (just friends;) en wat er gebeurd is met Melquiades. Tommy komt erachter wie verantwoordelijk is voor de dood van z'n vriend en besluit de dader een lesje te leren. Hij neemt hem mee naar Mexico om Melquiades de laatste eer te bewijzen. Klinkt allemaal best interessant, maar voor mij werd de speciale band tussen Tommy en Melquiades nooit helemaal duidelijk. Gezien zijn reactie leek het alsof ze elkaar al jaaaaaren kenden, maar uit de film blijkt dat niet. Ook de manier waarop Tommy met de dader omgaat, vond ik buitensporig en onnozel. Zeker voer voor discussie, maar ik vond het wel een beetje zonde van m'n avond.