dinsdag, februari 20, 2007

Letters From Iwo Jima
De Kroon, 20022007
Het verhaal over de slag bij Iwo Jima tijdens de Tweede Wereldoorlog tussen Japan en de Verenigde Staten, verteld vanuit Japans perspectief. Genomineerd voor beste film, dus op m'n must-see lijst in het kader van vergelijkend warenonderzoek voor de Oscars. Ik was eerst van plan om ook deel 1 van het tweeluik (Flags Of Our Fathers) te zien, maar had uiteindelijk geen zin in Amerikaans patriottisme. Al vertrouw ik het Clint wel toe om niet te sentimenteel te worden. Het leek me interessanter om de strijd eens van de andere kant te bekijken. Guess what: ook gewoon kut dus.
Ik begrijp waarom de film op de shortlist terecht is gekomen, maar ik viel er bij in slaap. En iedere keer als ik wakker werd, waren die soldaten of aan het vechten of aan het wachten om te gaan vechten of ze verstopten zich om aan het vechten te ontsnappen. Oorlog is echt strontvervelend. (Zie ook Jarhead)

Labels: