vrijdag, augustus 21, 2009

Away We Go
Filmtheater Fraterhuis, met mams 21082009
De ongetrouwde dertigers Burt en Verona verwachten hun eerste kind. Ze besluiten een roadtrip te maken op zoek naar de ideale plek om een gezin te starten.

Met regie van Sam Mendes leek mij dit wel een fijne film, ik had geen bijzondere verwachtingen totdat ik er door de titelrol achterkwam dat het verhaal geschreven was door Dave Eggers en zijn vrouw Vendela Vida. (Hij is, zoals je wellicht weet, schrijver van mijn favoriete Amerikaanse autobiografische roman "A Heartbreaking Work Of Staggering Genius".) Het bleek een ware traktatie: zalige dialogen en personages die meer in zich blijken te hebben dan gedacht.
Alle vrienden en kennissen die Burt en Verona op hun reis bezoeken, hebben hun eigenaardigheden maar zijn geen karikaturen; de meeste mensen zijn heerlijk herkenbaar op een goede of slechte manier.
De cast bestaat voor het merendeel uit voor mij onbekende acteurs; hoofdrolspeler John Krasinski (Burt) blijkt in de US-versie van The Office te spelen en Maya Rudolf (Verona) behoort tot het huidige team van Saturday Night Live, maar ik kende ze geen van beiden. Jeff Daniels speelt Burt's vader (!) met een tot nog toe niet eerder ontdekte gretigheid en Maggie Gyllenhaal duikt ook nog even op als manische new age muts. De film wordt echter gedragen door (mij) onbekende gezichten en is duidelijk met veel plezier gemaakt. Een warm bad van lief en leed.