zaterdag, februari 20, 2010

The Hurt Locker
Springhaver Utrecht met Jelle, 20022010
Uitgekozen vanwege nominaties voor Oscar, maar vooral vanwege aanwezigheid van Guy Pearce - zo oppervlakkig zijn we wel;)
"Niet 'n oorlogs" film over de militaire explosieven opruimingsdienst in Irak; we zien het kleine team in actie in verschillende gevaarlijke situaties (een achtergelaten landmijn, een man met bommen omgebonden, een achterbak van een auto vol rakketten: boem of geen boem, dat is iedere keer de vraag!)
Ik snap niet waarom dit de prijs voor beste film kreeg, maar ik zal het wel gewoon weer niet begrepen hebben. Misschien was er een diepere filosofische betekenis? Of had de spanning niet te snijden moeten zijn? Ik vond het vooral een langdradig en -durf ik het te zeggen- saai verhaal; oorlog is kut, dat wist ik al. De moraal leek mij dat het niet uitmaakt of je voorzichtig bent of juist alle regels aan je laars lapt; ontploffen kun je altijd.
Voor mij geen winnaar.