maandag, maart 19, 2007

300
Sneak 439, Buitensoos 19032007
Ik zat net middenin 'Anabasis' van Xenofon toen ik deze film in de Sneak kreeg. En ook al is dat boek een verslag van een oorlog die 100 jaar later speelt, de strijd die de 300 Spartanen zo rond 400 BC tegen de Perzen voeren wordt zelfs dan nog genoemd, dus het gevecht heeft destijds wel indruk gemaakt. Maar of mensen over 100 jaar nog over deze film praten?
Het zag er allemaal prachtig uit en had duidelijk een heel goed storybord (comicbook) als basis, maar het verhaal verveelde me al na een half uur. Ik werd van het 'emotionele' thema van de film -vechten voor je land of zo iets- niet warm of koud. Na één gevecht met opspattend bloed in slow-motion wist ik het wel. Ook de enorme hoeveelheid naakte torso's kon mij niet lang boeien. Dat behalve de functioneel (?) halfnaakte mannen ook de amper aanwezige dames (2!) nog met ontbloot bovenlijf in beeld moesten, voegde niet echt iets toe aan het geheel;) Ik had na afloop vooral een 'nipple'-trauma. Eeep.
Maar de film was anders dan anders en wat dat betreft wel bekijkenswaardig, alleen duurde het me allemaal een beetje te lang. De afwezigheid van een interessant verhaal of dillema werd luidruchtig overstemd met veel geschreeuw en wapengekletter. Alles bij elkaar was het mij net iets te overdone -en baarderig- allemaal. En van de sloooooooooooooooow motion werd ik erg slaperig. Jammer.