maandag, september 25, 2006

Clerks II
Sneak 418, Buitensoos 25092006
Ik wou het echt proberen, ook al had ik geen behoefte aan een vervolg op die ouwehoer-favoriet van tien jaar geleden. En ik ben te lang blijven zitten: de zaal was al bijna leeggelopen toen ik er na een half uur eindelijk genoeg van had, slechts twee mensen konden nog lachen om de vuilbekkerij. Regisseur (+ schrijver en acteur)Kevin Smith heeft wat mij betreft z'n credit opgebruikt. Na het tranentrekkende Jersey Girl, die ik hem nog kon vergeven, is dit werkelijk een nieuw dieptepunt.
In dit vervolg zien we dat winkelbediende Dante -inmiddels een dertiger- nog steeds geen carrière heeft gemaakt. Wel heeft hij inmiddels een verloofde en een aanstaande schoonvader met een eigen zaak waar hij verder kan komen. Z'n oude vriend uit de videotheek zou liever zien dat Dante voor altijd beschikbaar bleef om tegen aan te lullen, maar hij heeft sowieso al een nieuw slachtoffer gevonden om zich mee te vermaken.
Het plot: Dante lucht z'n hart bij z'n beste vriendin die eigenlijk veel beter bij hem past dan die verloofde. Ik vermoed dat het verhaal via misverstanden uiteindelijk als een happily ever after zal eindigen. Zeker weten doe ik het niet, maar het kon me niet schelen ook. Waarom moet ik zien dat de jongens uit deel I nog niet zijn opgegroeid en alleen nog maar achterlijker zijn geworden? Die gesprekken van vroeger gingen ook nergens over maar je kon in ieder geval lachen om het herkenbare zinloze geouwehoer over sex, films, het leven, etcetera. Niemand had er verder last van. Nu was er aan de groep een pispaal toegevoegd, die werkelijk te onnozel voor woorden was. Grappig hoor, een christelijke jongen lastigvallen met praat over bestialiteit en andere onsmakelijke praktijken. Ik hoop dat ik deze nieuwe editie gauw kan vergeten, want de originele Clerks heeft deze minachting niet verdiend. Zonde.