zaterdag, oktober 07, 2006

Zwartboek
De Kroon, met mams, 07102006
Over jonge joodse vrouw die in de 2e WereldOorlog bij het verzet terechtkomt, maar later wordt verdacht van verraad. Het was meer een actie-film dan een WO-II drama, maar ik vond 'm goed. Natuurlijk kon je het lijstje Verhoeven-kinks afvinken: niet alleen blote borsten, ook de verplichte piemel kwam in beeld. Ahum, thanks Paul. Maar wat een acteergeweld: ik geloof dat de hele Nederlandse acteer-elite aanwezig was (ik zat stiekem de hele tijd te wachten op Jeroen en Rutger;-) Ik had vrij snel door wie de echte verrader was en vond dat er, ondanks genoeg personages met meer dan 2 dimensies, toch -weer- te veel stereo-typen inzaten (bijvoorbeeld de vieze vette duitser, de nobele engelsman) maar dat mocht de pret niet drukken.
Ook prettig dat Paul zo tussen neus en lippen door ook nog wat commentaar op de huidige stand van zaken in de wereld wist te geven. De Duitsers noemden het verzet erg nadrukkelijk voortdurend 'terroristen' en ook Carice's uitroep 'Houdt het dan nooit op' plus het aggressieve einde in de kiboets kunnen wat mij betreft gezien worden als aanklacht tegen de oorlogen van nu. Welkom thuis Paul.

Labels: