zaterdag, augustus 09, 2008

The Dark Knight
Pathé de Munt, Amsterdam 09082008
Terwijl verschillende criminele organisaties Gotham City onveilig maken, slaat Batman (Christian Bale) de handen ineen met commissaris James Gordon (Gary Oldman) en de nieuwe politiechef Harvey Dent (Aaron Eckhart) om de psychotische bankovervaller The Joker (Heath Ledger) in te rekenen.

Ik kan maar niet wennen aan die stem van Batman in combinatie met die van Bruce Wayne. What the fuck, Christian? Er zit vast een diepere gedacht achter -gezien zijn intense voorbereiding op rollen- maar het werkt bij mij danig op de zenuwen.
Een behoorlijk heftige rol van Heath, al had die misschien niet zo'n overdonderende indruk gemaakt als hij niet was overleden. Ik geloof wel dat het Academy-material is; een psycho met een lichamelijke kwaal doet het altijd goed, dus wat dat betreft scoort ie in ieder geval hoge ogen. Niet dat het ongeacht die vooroordelen niet een geweldige prestatie is, maar het was toch jammer dat zijn personage nu zo vreselijk gepromoot werd ten nadele van alle andere rollen (Bat-wie?). Maar als ik zijn rol even los daarvan bekijk, is het wat mij betreft een award waard.

De film an sich vond ik net als Batman Begins wat aan de lange kant, maar ik heb me zeer vermaakt, ondanks Mr. Eckhart (die ik niet zo aantrekkelijk vind) De damesrol had net zo goed door een onbekende actrice gespeeld kunnen worden; Maggie Gyllenhaal voegde niets toe aan de rol van love-interest.

Gary Oldman was super, hoe speelt die man zichzelf toch zo weg. Michael Caine (als assistent van Bruce Wayne) blijf je zien, maar die is daarom juist weer zo geweldig.
Kortom: niet zo overweldigend als ik had gehoopt (vooral aan het eind zat ik te veel op de tijd te letten) maar een geslaagd vervolg op de Batman nieuwe stijl.

Labels: