zondag, januari 28, 2007

The Queen
Cinecenter Amsterdam, 28012007 13.45 uur
De dagen na de dood van prinses Diana bezien vanuit twee perspectieven: die van de jonge PM Blair en die van koningin Elizabeth. Die laatste snapt helemaal niets van dat openlijke gerouw en denkt dat de Britten liever een ingetogen koningin in stilte zien rouwen. Big mistake! De afstand met het volk had niet groter kunnen zijn.

Ik had niet echt zin om deze te kijken, maar toen volgden die nominaties en dus 'moest' ik wel. Het zag er allemaal gelikt uit, maar ik kreeg toch het Movie-van-de-week-gevoel. Ik was niet erg onder de indruk van het tempo en de editing. Veel scenes die sympathie proberen op te wekken voor Elizabeth, maar waarvan we vooral niet weten of het wel of niet zo gebeurd is. Al geloof ik dat ze erg in de goede richting zaten met de scenes tussen Blair en z'n vrouw. Het blijft speculatie. Ik vond de politieke speechwriter het interessantste karakter, verder kon het me niet zo boeien allemaal. Die Oscar mag van mij wel naar een ander (ik ben er nog niet uit)