maandag, september 19, 2005

Red Eye
Sneak 379, Buitensoos 19092005
Film van horrormeister Wes Craven met Cillian Murphy, die veel indruk op mij maakte in 28 Days Later (2002) als knul die Rachel McAdams (die ik -gelukkig voor haar- niet herkende uit WeddingCrashers) tijdens een vlucht naar Miami chanteert: haar vader wordt thuis vermoord als zij niet doet wat hij haar zegt... Biosbuddy Nelson (eindelijk hoorde ik z'n naam weer, die ik sinds hij zich jaren geleden keurig voorstelde -oops- was vergeten;) was er voor komen opdagen, dus dat beloofde al wat actie. Ik was aangenaam verrast: wat een gave, spannende film. Totaal geloofwaardige bad guy ook, niet zo één die uit gaat leggen wat en hoe: gewoon luisteren en doen wat ik zeg, kreng! En in tegenstelling tot wat je misschien verwacht van de maker van horrorklassiekers als Nightmare On Elmstreet en parodieën Screams, was het een bijzonder boeiende recht-toe-recht-aan thriller, zonder rare wezens of grappige zijsprongen. Ik beperk me tot een korte en krachtige review: aanrader!