donderdag, februari 24, 2005

Maria, Full Of Grace
Filmtheater Fraterhuis met mams, 24022005
De 17-jarige Maria Alvarez woont met haar familie op het platteland van Colombia. Ze werkt op een plantage waar ze de doornen van rozen moet verwijderen. Op een dag krijgt ze ruzie met haar baas en besluit ze ontslag te nemen. Tot haar ontsteltenis ontdekt ze ook nog eens dat ze zwanger is. Ze besluit haar kansen te wagen in de grote stad, waar ze een oude kennis ontmoet die haar voorstelt aan zijn baas, een drugsbaron. Hij biedt Maria een lucratief klusje aan: ze moet in haar lichaam cocaïne smokkelen naar New York. Die opdracht is lang niet zo simpel als haar wordt voorgespiegeld, waardoor Maria in een levensgevaarlijke situatie terecht komt. Volgens de filmtheater-website waren 'de scènes waarin Maria bolletjes inslikt [..] bloedstollend om te zien' maar ik vond het allemaal nogal meevallen. Was in ieder geval nergens door geshockeerd en eigenlijk zie je ook helemaal niets, alle bloederige en smerige handelingen worden vooral gesuggereerd of buiten beeld gehouden. Voor de emotie moet je het hebben van de personages en ondanks goede geloofwaardige performances vond ik het niet echt verrassend. Het is een nogal lineair verteld verhaal (oorzaak-gevolg) en ik zag niets nieuws. Heb na afloop wel zitten berekenen hoeveel geld er nou eigenlijk in de business omgaat, want dat vond ik wel intrigerend, vooral als je bedenkt dat bolletjesslikkers maar een klein percentage zijn van het complete drugssmokkelgebeuren. Na afloop hebben we het helemaal niet over de film gehad: er viel weinig aan het verhaal toe te voegen. Wil hier nog wel kwijt dat ik de noodzaak van Maria voor het smokkelen niet echt begreep en als men ging voor sympathie of iets dergelijks richting de mensen die voor deze oplossing kiezen, dat de opzet dan wat mij betreft niet echt gelukt is. (Heartless? Me? Nah!)