maandag, februari 20, 2006

Edison
Sneak 399, Buitensoos 20022006
Film met Kevin Spacey, Morgan Freeman, John Heard en... Justin Timberlake. 't Was dat ik laatst in Utrecht de poster zag, maar ik was 'm alweer vergeten. Volgens mij is deze film gemaakt voor Kevin aan z'n toneelavontuur begon, dus al meer dan ruim een jaar geleden. Ik had niet gedacht dat ie nog in de bios uit zou komen. En misschien was het ook wel beter geweest van niet... Jawel, al dat acteergeweld en Judith is niet onder de indruk. Het kwam niet door een zwakke Justin, mocht je dat denken, hij was goed op z'n plek. Maar het script en de regie liet danig te wensen over. Het verhaal: -als ik het goed heb begrepen- in de fictieve stad Edison wordt de misdaad hard aangepakt. Dankzij een soort SWAT-team onder leiding van John Heard worden de boeven die zich toch durven te misdragen met grove hand opgepakt. Juniorjournalistje Justin ontdekt dat de politiemannen zich hierbij niet echt aan de regels houden en gaat op onderzoek, met hulp van mentor Morgan Freeman en de enige betrouwbare rechercheur (Kevin Spacey). Corrupte detective Dylan McDermott (in overacting mood: a real badass MF) vindt dit allemaal maar slappe hap en probeert het onderzoek met geweld te sabotteren. Aan de kant van de goeden staat LL Cool J (wat een brok van een vent, miauw) die zo z'n twijfels heeft over de methoden van het SWAT-team waar hij deel van uit maakt.
So far, so cliché en het had best een aardige film kunnen zijn, maar het werkt allemaal net niet. Alle personages blijven plat, terwijl ze allemaal ook iets 'aparts' hebben meegekregen om ze interessant te maken en het wringt aan alle kanten met de logica. Justin hoeft zich nergens voor te schamen, Kevin deed mee omdat ie weer eens een leuk haarstukje mocht dragen, Morgan Freeman kon z'n danskunsten laten zien (not bad;), maar Dylan McD moet gewoon accepteren dat ie TV-acteur is en nooit op het grote doek door zal breken. LL Cool J mag dit niveau houden: (keep taking your shirt off baby;-) maar hij wordt voor mij geen reden om naar de bios te hollen. John Heard? He's lost.
Ik heb me wel vermaakt (I wonder why) maar deze film mag je vermijden.