zondag, maart 19, 2006

Grande Ecole
Filmtheater Fraterhuis, met mams 19032006
Na alle Amerikaanse films van de afgelopen weken was het tijd voor een stukje cultuur in de vorm van een Franse film..., oh who am I kidding; bij een eerder bezoek aan het filmhuis zag ik de nogal opwindende en hitsige trailer en dus reserveerde ik met m'n moeder voor Grande Ecole. Een zestien plus film met sex-icoon... en we werden op onze wenken bediend, want binnen vijf minuten lagen Paul en Agnes al te rampetampen. Heel sfeervol dat wel;)
Het verhaal: Paul voelt zich wat minderwaardig op de hogeschool waar rijke jongelui worden klaargestoomd voor baantjes in het bedrijf van hun papa. Hij kijkt erg op tegen z'n perfecte roommate Louis-Arnault. Vriendin Agnes vermoedt dat Paul verliefd is op L-A en daagt hem uit tot een wedstrijd wie het eerst deze aristocraat kan verleiden. Als zij wint, moet hij zich niet langer aanstellen, als hij wint, maakt ze het uit.
Ondertussen loopt er nog een verhaallijntje over de tegenstellingen tussen de literatuur- en economie-studenten en tussen de rijkeluis leerlingen en de allochtone arbeiders die rond de school werken. Wanneer arabische schilder Mercir probeert om Paul beter te leren kennen, blijkt dat ook Paul onderscheid tussen verschillende klassen maakt. En als Mercir vervolgens duidelijk maakt dat hij meer wil dan alleen vriendschap, wordt Paul danig met zichzelf geconfronteerd. De film is gebaseerd op een toneelstuk en dat merk je aan sommige scenes die erg geconstrueerd en gechoreografeerd overkomen. Ook vond ik het lastig om de taal te volgen, ik moest me suf lezen en niet alle dialogen zijn even duidelijk: het is nogal zweverig en predikend hier en daar. Maaaaar: als je de maatschappelijke klassenstrijd even vergeet en je concentreert op de verschillende relaties is het een erg interessant verhaal. Tel daarbij de fascinerende douchescenes van L-A's waterpolo-team (daar moet een apart icoon voor bedacht worden;) plus de prachtige (bed)scenes tussen Mercir en Paul en je hebt een heuse aanrader.
Door mij in ieder geval genomineerd voor beste quote van het jaar: 'Ik zou willen kunnen kiezen, opdat ik niet hoef te kiezen' (en dan op z'n Frans;)

Labels: