dinsdag, november 04, 2008

Factory Girl
Filmtheater Fraterhuis met mams, 04112008
Film over de muze van Andy Warhol. En ook hier een hoofdrolspeler die me naar deze film deed gaan: Guy Pearce als reincarnatie van Warhol. En hij was goed: je voelde nauwelijks dat het Guy was. Het verhaal betreft een deel uit de biografie van de 'IT'-girl van de jaren zestig, Edie Sedgwick, a poor little rich girl with daddy issues. Wanneer ze op een party in New York Warhol ontmoet, is deze zwaar onder de indruk van het blije mooie meiske. Edie wordt al snel de grote ster van zijn films. Maar met de beroemdheid komen ook de problemen: drugs, foute mannen en een verleden dat zich niet laat verdringen. De vormgeving van de film is geheel in sixties stijl, compleet met split-screens, psychedelisch kleurgebruik en bijbehorende soundtrack. Ik wist alleen niet zo goed wat 'men' nou met de film heeft willen bereiken; had ik medelijden met Edie moeten hebben? Moet ik walgen over de grenzen die Warhol opzocht? Hij komt er niet zo gunstig vanaf in deze film, maar ik vond haar nogal onnozel. Een film voor eigen risico.