dinsdag, maart 04, 2008

Se Jie... (Lust, Caution ...)
Filmtheater Fraterhuis, met mams 04032008
De nieuwe Ang Lee kreeg in de USA de NC 17 classificatie, een extra reden om de film te willen zien. In Nederland was ie 16 plus vanwege de nogal heftige sexscenes. Ik had me van te voren niet ingelezen en was dus niet op de hoogte van plot.
Het bleek een spionagethriller die zich afspeelt tijdens de Tweede Wereld oorlog: we volgen studente Wong terwijl ze contact probeert te maken met collaborateur Mr Yee. Haar doel is hem te verleiden en op een plek te krijgen waar haar mede amateur verzetstrijders hem kunnen ombrengen. Dit plan mislukt wanneer de groep wordt verraden. Een paar jaar later krijgt ze met behulp van een beter georganiseerde verzetsgroep een nieuwe kans. Ze raakt echter heftig in de ban van Mr. Yee. Met als gevolg bovengenoemde scenes.
De film deed me af en toe denken aan Zwartboek: ook een vrouwelijke heldin die bij wijze van heldendaad lief moet doen tegen de bezetter. Net als Paul Verhoeven windt ook Ang Lee geen doekjes om de intimiteit van een dergelijke daad.
Maar in tegenstelling tot Nederlandse of andere 'westerse' films, heb ik bij Aziatische films nogal moeite met het herkennen van emoties van de personages. Zowel in taal als gezichtsuitdrukking is voor mij niet altijd te horen of te zien hoe mensen zich werkelijk voelen. Dat maakt het lastig om door het verhaal geraakt te worden. Ik weet namelijk niet hoe Wong of Mr. Yee de gebeurtenissen hebben ervaren. Maar het is absoluut een mooie en intense film.

Labels: