zondag, februari 10, 2008

Hallam Foe
Filmtheater Fraterhuis, 10023008 met mams om 20.15 uur
Deze moest ik zien vanwege mijn (on)gezonde interesse in Jamie Bell. Maar of je mijn obsessie voor deze fijne knul deelt of niet, je ontkomt niet aan erkenning van zijn acteertalent.
Verhaal: sinds de dood van zijn geliefde moeder heeft Hallam zich teruggetrokken in een fantasiewereld. Hij is een gevoelige Schotse tiener die ervan houdt andere mensen te bespioneren. Vooral zijn stiefmoeder, op wie hij een oogje heeft, is het doelwit. Maar dan raakt hij er van overtuigd dat zijn echte moeder niet is overleden door verdrinking, maar dat zijn stiefmoeder een hand heeft gehad in haar plotse dood. Op zoek naar een nieuw leven, vlucht Hallam naar Edinburgh, waar hij via de daken mensen observeert. Tot hij op een nacht de mooie Kate (Sophia Myles) ziet, een meisje dat op zijn moeder lijkt. Hij besluit haar overal te volgen.
Oooh, stalkerboy! Ik weet niet of ik zo gecharmeerd zou zijn geweest van Hallam als hij er niet zo appetijtelijk uit had gezien. Dat is nogal ziek, ik weet het. Maar omdat we het verhaal vanuit het perspectief van Hallam volgen, begrijpen we hem nou eenmaal beter dan de eerste de beste vrouwenachtervolgende engerd. This kid needs a mom. Maar of dit nu een goede manier is om liefde en aandacht te vinden... Natuurlijk niet. Toch is de manier waarop Hallam uiteindelijk z'n gewoonte weet te breken en omgaat met mensen nadat zijn observatie-methode wordt ontdekt, meer hartverwarmend dan zielig. En een mooi voorbeeld van hoe het ook kan. Kate blijkt precies de persoon die hij nodig heeft. Prachtige film -zowel inhoudelijk als aan de buitenkant- AANRADER! (Ik blijf in ieder geval voorlopig gewoon elke film met Jamie op m'n kijklijst zetten;)

Labels: