zaterdag, september 03, 2005

Charlie And The Chocolate Factory
De Kroon, 03092005
Leuk-leuk-leuk! Het verhaal: Willy Wonka, de eigenaar van de geheimzinnige snoepfabriek heeft vijf speciale toegangskaarten in z'n chocoladerepen verstopt. Diegenen die er eentje vinden, mogen op excursie in de fabriek. De armoedige Charlie is een van de gelukkigen.
Ik was erg dol op Gene Wilder's Willy Wonka (1971-Willy Wonka And The Chocolate Factory) Zijn totaal ongeinteresseerde uitroep 'Stop. Don't. Come Back.' als reactie wanneer de kinderen iets doen wat niet mag is ongeëvenaard:-) en ook n.a.v. publicity photo's was ik een beetje huiverig voor de Johnny Depp's creatie, maar ik werd aangenaam verrast. Zijn Wonka was minstens zo goed. Het was niet beter of slechter dan de oude versie maar zeker anders:-) Ik ben dol op sarcasme en in combinatie met een zekere wereldvreemdheid is het hilarisch. 'k Wil nou ook het boek gaan lezen om te zien hoe Roald hem heeft be- en geschreven (inderdaad: foei, nog niet gedaan). Ik vond wel dat deze film de fabriek en familie-relaties beter toelichtte dan de oude versie. Ook de achtergrond van Willy Wonka kwam daarin volgens mij niet aan bod, maar vond ik hier heel interessant in beeld gebracht. (Erg geglimlacht over de reactie van Wonka over die herinneringen: 'These flashbacks happen often?' 'Increasingly today':-)
Charlie was een aantrekkelijker knulletje dan in de oude versie (niet alleen qua uiterlijk;) maar nog steeds een beetje een kwezel (dat gemekker over hoe zielig hij is en dat hij vast geen ticket vindt; zeik niet zo) net als z'n opa. Ook de liedjes van de Oompa-Loompa's waren net zo irritant als in de oude editie, maar ondanks die minpuntjes vond ik het een kekke film;-) Vormgeving was superieur, heerlijk valse grappen en ook nog tjokvol subtiele humor voor volwassen filmfreaks: yum! Opvallend: net als in de oude film ook hier veel scenes zonder muziek (om te compenseren voor de vre-se-lij-ke musicalnummers?). Ik vond de verschillende ensembles van de O-L's trouwens wel leuk bedacht en ook de aandacht en tijd die de omgeving kreeg was zalig. Bijvoorbeeld de openingsscene in de fabriek: oog voor detail en vorm was geweldig: van de machines tot de sporen die de bezorgauto's in de sneeuw achterlieten: mooi-mooi-mooi. En al vond ik het einde een beetje klef, al met al was het een feest voor het oog en het hart: lovely.

Labels: