maandag, maart 14, 2005

Hotel Rwanda
Buitensoos, Sneak 358, 14032005
Dit was de film met de telefoongeit naast me (zie bioslog voor ergernisverslag). Maar dat ik vooral kwaad was over buurmuts en minder over het verhaal, zegt eigenlijk al genoeg over de film. Niets ten nadele van het verslag van de gebeurtenissen in het land en in het bijzonder van het verhaal van hotelmaganager Paul Rusesabagina die allemaal vluchtelingen opvangt, maar het is wel weer een Amerikaanse, zie-het-komt-wel-goed-film geworden. Ondanks aanwezige talent leek het meer op een ware woensdagavond film dan een echt kritisch betoog. En al zei ze het wat crue in de Late Night Review van de BBC, ik was het toch wel met die mevrouw die ik daar zag eens: 'als ik hoor over de moordpartijen, wil ik eigenlijk ook wel manchetti's zien'. Grof, maar waar. Het geweld dat je in de film te zien krijgt is indrukwekkend, maar nooit misselijkmakend, wat het gezien de werkelijkheid toch eigenlijk wel had moeten zijn. Het stukje echte opnamen dat ertussen zit is helaas al te bekend om opnieuw impact te hebben. Zoals gezegd wordt de naduk gelegd op het goede gedrag van de hotelmanager in de film, die toch maar mooi een paar honderd mensen heeft weten te redden in die hel, waarin duizenden zijn afgemaakt. Het had een must-see moeten zijn, maar is het ondanks de nominatie voor Don Cheadle echt niet, helaas. Vol goede bedoelingen, maar net als de mensheid in het algemeen uiteindelijk teleurstellend.