maandag, november 16, 2009

Across The Universe
Filmtheater Fraterhuis met mams, 16112009
In januari al op zolder gekeken met Tanya en vanwege Beatles-muziek leek het me een leuke film voor m'n moeder, dus toen ie tot mijn verrassing alsnog in het filmhuis kwam, moest ze mee.
Jonge dokwerker Jude (Jim Sturgess) verlaat Liverpool en waagt de grote oversteek naar Amerika. Daar ontmoet hij de opstandige student Max en diens zusje Lucy (Evan Rachel Wood). Jude wordt meegesleept in de opkomende vredesbeweging van de roerige jaren zestig. Zo'n dertig nummers van de Beatles vormen een rode draad door de film. Het is geen echte musical, al zijn er wel een aantal psychedelic nummers die een speciale uitvoering krijgen (Bono als The Walrus bijvoorbeeld). De meeste liedjes worden echter gedachtenloos door de personages gezongen en sluiten aan bij het verhaal.
Ik was vooral verrast door de hoeveelheid muziek die ik niet kende en ben meteen nadat ik de film de eerste keer zag opnieuw aan een Beatles-verzameling begonnen.
De film doet enigzins denken aan Hair; vooral omdat ook hier het drama van dienstplicht en de machteloosheid van de achterblijvers een grote rol spelen. We bekijken de gebeurtenissen echter meer vanuit een Engels dan Amerikaans perspectief en daarmee is het toch een uniek muzikaal sprookje. Aanrader.