maandag, november 14, 2005

The Exorcism of Emily Rose
Sneak 387, Buitensoos 14112005
Vol met grote namen: Laura Linney (The Life Of David Gale;) speelt de advocaat van de verdeding van Tom Wilkinson (Eternal Sunshine Of The Spotless Mind), de priester verantwoordelijk voor de poging tot het uitdrijven van de demonen bij Emily Rose. Gebaseerd op een waargebeurde zaak in Duitsland in de jaren zeventig. Een meisje komt om bij een exorcism en de vraag is wie hier schuldig aan is: kan je spreken van moord of zijn er hogere krachten aan het werk? Gefilmd in het tempo van de jaren zeventig en vergelijkbaar in stijl met die beroemde film 'The Exorcist", maar door de vele tijd die aan de rechtzaak wordt besteed wat eigentijdser gemaakt. Toch blijft het een slap aftreksel van die oorspronkelijke film en ik vond het allemaal niet zo interessant, ondanks de aanwezigheid van door mij bewonderde acteurs. Ik ben niet zo overtuigd van al dat bovennatuurlijke gedoe en word een beetje kriegel als er van mij verwacht wordt dat ik het serieus neem. Het is best een intrigerend vraagstuk, maar door het trage tempo was het lastig om betrokken te raken bij de zaak. Had vlotter gekund allemaal. Te missen.