vrijdag, februari 27, 2004

The Texas Chainsaw Massacre (2004)
Sneak 303, Buitensoos, 12012004
De eerste Sneak op 12 januari was verschrikkelijk, ik ben alleen blijven zitten omdat ik het jaar niet meteen negatief wou beginnen, maar na afloop wou ik dat ik die rare principes van me had kunnen negeren en gewoon thuis van oude Buffy en Angel-afleveringen op Veronica was gaan genieten :-(
De film was de 2004-versie van The Texas Chainsaw Massacre. Het origineel heb ik destijds tijdens een classics-filmprogramma in het filmhuis gezien en dat is een goed voorbeeld van het genre, absoluut de moeite waard, wanneer je eens een slice-and-dice horror uit wil proberen. Deze versie moet echter echt vermeden worden door mensen die de pubertijd inmiddels achter zich hebben. Het verhaal is je vast bekend - in de jaren 70-versie nog origineel- groep jongeren strandt bij huis in de middle of nowhere (well, somewhere in the backward south of the USA), daar worden de dames en heren 1 voor 1 in mootjes gehakt en gezaagd door - you guessed it - een maniak met een kettingzaag. Voor deze 'moderne' versie (die zich overigens nog steeds in de jaren 70 afspeelt, zogenaamd gebaseerd op waar gebeurd verhaal) zijn er een aantal weerzinwekkende, maar totaal overbodige personages toegevoegd en zijn de beelden nog bloediger om aan de wensen van het huidige publiek te voldoen (moeilijk te shockeren apparently). Waar ik mij het meest aan heb geergerd was echter het witte hemdje van de hoofdrolspeelster, dat zodra het weer droog was op wonderbaarlijke wijze weer aan water werd blootgesteld: het regende of ze viel in een badkuip of er gingen opeens sprinklers aan (ik verzin maar wat). Het zou best komisch geweest kunnen zijn (well, not for me, maar ik geloof dat er mensen bestaan die that sort of thing grappig vinden) als de rest van de film niet bedoeld was om je wezenloos te schrikken. Deze overbodige remake wordt door mij hartgrondig afgeraden, als je toch nieuwsgierig bent, moet je echt het origineel bekijken....

fyi: Sneak 304 gemist ivm Jaap's return from Down Under, film was Shouf Shouf Habibi - gezien 08022004 :-)