zaterdag, april 30, 2005

The Interpreter
De Kroon, 30042005
Het is dat het filmaanbod op het moment zo waarachtig armoedig is, anders had ik deze waarschijnlijk overgeslagen n.a.v. de trailer die ik tot vervelens toe heb gezien en waarin Sean Penn me iedere keer niet wist te overtuigen van z'n rol. Maar ik had niets te doen, moest even het huis uit om mezelf voor een overdosis CSI te behoeden en waagde me dus toch maar in het koninginnedagfeestgedruis richting bioscoop, zucht.
Nicole Kidman is tolk bij de VN en vangt een gesprek op in een afrikaanse taal over een moordaanslag op een president (dictator) die binnenkort een speech wil gaan houden (to save his ass van een trial in het internationaal strafhof in Den Haag). Ze waarschuwt de autoriteiten en Sean Penn komt opdraven als CIA-man die haar verklaring moet onderzoeken en vervolgens de mogelijke aanslag moet zien te voorkomen. En dan wordt de tolk ook nog bedreigd door mensen die haar de mond willen snoeren vanwege haar getuigenis en haar verleden in Afrika. Niet alleen maar platte actie dus, want dat plotlijntje leidt naar de politieke motieven van tolk Kidman. Best interessant, wel aan de lange kant en erg convenient dat op cruciale momenten iedereen engels kan spreken. Ik ging langzamerhand wel in Sean geloven, maar het hield niet over. Kan ook komen door de jongetjes naast me. Was wel tevreden over de afhandeling van de relatie tussen beide hoofdpersonen. Een bovengemiddelde actie-film en in het genre een aanrader.