zondag, januari 25, 2009

Burn After Reading
Filmtheater Fraterhuis met mams, 25012009
Een disk met de memoires van een CIA-agent (John Malkovich) komt in handen van een onhandig fitnessduo (Brad Pitt & Francis McDormand), dat de gegevens probeert te verkopen. In een subplot gaat de echtgenote van de CIA agent (Tilda Swinton) vreemd (met kort lontje George Clooney) en zo heeft iedereen wat te verbergen. Een van mijn favoriete acteurs uit Law & Order speelt een CIA baas: JK Simmons.

Het klinkt als een klucht, maar is zoveel meer in de ervaren handen van de gebroeders Coen, die hun indrukwekkende cast het verhaal vooral erg serieus laten spelen.
Ik vond het een leuke film. John Malkovich was geweldig als aggresief type die zich niet laat chanteren door twee sukkels. Heerlijk zoals hij zich laat gaan. Ik moet bij Brad Pitt altijd wennen als hij dom speelt; ik had hetzelfde probleem destijds met Meet Joe Black: het voelt niet helemaal lekker (alhoewel, in Thelma en Louise was het geloof ik ook geen licht en dat kwam wel goed over;o). Francis McDormand blijft een voorbeeldvrouw: wat is zij toch altijd het personage van binnen en buiten. George Clooney is een lul. Ook goed gespeeld dus;) JK Simmons steelt wat mij betreft de show: grappig met perfecte timing en droogheid.
Zalige film die absoluut nog een keer gekeken moet worden.

Labels: