zaterdag, februari 19, 2005

Sideways
Tuschinsky, Amsterdam 19022005 13.00 uur
In het kader van de komende Oscaruitreiking naar Amsterdam om de genomineerden goed te kunnen vergelijken. Sideways maakt kans op de hoogste prijs, die van beste film en in beide 'supporting role' categorieën. Over twee mannen die de week voor de bruiloft van de een er samen op uit trekken als afsluiting van een periode. De bruidegom wil nog een keer scoren (de ploert) maar zijn vriend wil gewoon gezellig samen een rondje wijnproeven in Californie. De laatste lijdt nog steeds onder een scheiding van twee jaar geleden, maar moet volgens de ander gewoon op zoek naar een vrouw... Dat wordt dus het doel van de reis... Helemaal niet mijn onderwerp (mannen en drank;0) en zou 'm wellicht niet eens gezien hebben, als ie niet genomineerd was geweest (ik moet toch ergens de grens trekken, anders kom ik om in de films;) maar dat zou heel erg jammer zijn geweest, want het is een prachtfilm! De gemoedelijke manier van filmen, het ongeneerd volgen van zogenaamd saaie momenten in het leven is heerlijk. Ik vond het een lekkere film. Alle personages kwamen tot leven, boontje kwam om z'n loontje, een open einde, wat wil een mens nog meer. Top! (En inderdaad ik zou er meer over kunnen zeggen, maar dat doe ik niet, want ik heb geen zin om deze te analyseren;) Gewoon gaan kijken!)

Labels: