vrijdag, april 23, 2010

A Serious Man
Filmtheater Fraterhuis met mams, 23042010
Minnesota, zomer 1967. Larry Gopnik krijgt van z'n vrouw te horen dat ze verliefd is geworden op zijn collega en dat ze gaan scheiden. Hij wordt het huis uitgezet, samen met z'n gokkende broer. Door de dreigende scheiding lijkt ook zijn promotie van de baan. Dan is er ook nog die leerling die hem probeert om te kopen voor een goed cijfer. En de rabbi die niet thuis geeft als Larry hulp vraagt bij zijn geestelijke nood. Oftewel, zoals Jelle zei: "The Coen brothers op hun zwartst, maar ik moest er erg om lachen; briljant!"
Maar omdat ik van veel andere mensen had gehoord dat het een saaie, slome film was, bijna overgeslagen. Gelukkig kreeg ik een herkansing toen de film alsnog in het filmhuis werd vertoond. Ik vond het een zalig verhaal. De wanhoop van die man, die alles maar over zich heen liet gaan, terwijl hem het bloed onder de nagels vandaan wordt gehaald. Mijn hemel, wat een vreselijke mensen allemaal. Een echte wring-film. Geweldig.