vrijdag, september 05, 2008

In Bruges
Filmtheater Fraterhuis met mams, 05092008
Tot mijn schande moet ik toegeven dat ik een groot deel van de film heb gemist vanwege doezelen. De samenvatting heb ik daarom gepikt van Jelle: Een misdaadcomedy met Colin Farrell en Brendan Gleeson als twee Ierse criminelen die moeten onderduiken in Brugge omdat er iets compleet mis is gegaan bij een opdracht in Londen. Brendan is een heerlijk ontspannen wat oudere crimineel die het prachtig vindt in Brugge: hij geniet van de kunst, cultuur en het bourgondische leven. Colin vindt het allemaal maar kut, verveelt zich en vindt het bier "gay". Tijdens hun verblijf hebben ze allerlei surrealistische ontmoetingen. De film laveert tussen erg (lomp) grappig en hard&bloederig. Ralph Fiennes is fantastisch als opper-bad guy. De film is qua humor te vergelijken met Snatch, maar niet qua tempo. De film neemt veel meer de tijd, heeft ook een wat complexer plot en absurdistische en surrealistische zijstapjes.

Wat ik van de film heb gezien was in ieder geval zeker de moeite waard en ik zal 'm zeker goed gaan kijken als ik 'm ooit op tv tegenkom. Ook al vond ik Brugge iets te schilderachtig (het punt van de film, I know). Het had qua indruk wel iets weg van The Girl With The Pearl Earring en dat zou 100den jaren geleden zijn. Pff. Enfin, m'n moeder vond 'm goed en ik heb toch best genoten van het beetje Colin dat ik mee heb gekregen *hangs head in shame*

Labels: