maandag, januari 22, 2007

Man Of The Year
Sneak 432, Buitensoos 22012007
Ik had er he-le-maal niets van gehoord, dus toen de titel in beeld kwam, wist ik niet wat ik kon verwachten, vervolgens zag ik: regie 'Barry Levinson'... mmm good vibes... 'Robin Williams'... mixed message, not sure, could go either way... 'Christopher Walken'... and I relax. Want wat het ook voor verhaal is, zolang ik Mr. Walken aan het werk kan zien, ben ik blij. De man heeft me zelfs een hele Adam Sandler film laten zien - Click;) Extra bonus in deze: Laura Linney and Jeff Goldblum. I'm thrilled with anticipation.... en ik word niet teleurgesteld.
Het was goed, grappig en beangstigend. Plot: Robin Williams is een politieke commentator met een late-night talkshow (vergelijk Jon Stewart) en Christopher speelt zijn manager. Na een opmerking vanuit het publiek van zijn talkshow besluit hij om zich als onafhankelijke kandidaat beschikbaar te stellen. Tot zijn grote verbazing wordt hij zelfs uitgenodigd voor het grote debat tussen de kandidaten en dan begint het circus.
Ondertussen worden er nieuwe stemmachines geintroduceerd. Laura Linney is een van de programmeurs, Jeff Goldblum is de directeur van het verantwoordelijke computer-bedrijf. Laura ontdekt een missertje in het stemmentellen.... Laat de verkiezingen beginnen!
Deze film had helemaal uit de hand kunnen lopen als Robin Williams niet goed in toom was gehouden. Nu heeft ie behalve de humor ook de ingehouden woede van Goodmorning Vietnam en dat werkt. Het is natuurlijk een utopie dat een weldenkend mens z'n gezond verstand bewaart bij het hele verkiezingscircus, maar het was een fijne wereld om even in te verblijven. Zeker een aanrader en samen met 'Wag The Dog' (1997) a great double feature met een fijne kijk achter de schermen van het gestechel in de USA- politiek