maandag, maart 21, 2005

Assault On Precinct 13
Buitensoos, Sneak 359, 21032005
Een remake van een jaren zeventig film. Die eerste ken ik niet, maar schijnt nogal indruk te hebben gemaakt, vanwege onderwerp (bad cops, bad guys) en uitvoering (regisseur). In deze versie speelt Ethan Hawke de -na een slecht verlopen undercoveractie- gedesillusioneerde luitenant van een verlopen politiebureau, dat wordt gesloten. Hij is op kerstavond nog met z'n laatst overgebleven personeel bezig de boel in te pakken voor de verhuizing wanneer er bij hun in de buurt een bus met boeven-op weg naar de gevangenis- in de sneeuw strandt. Als ze het stel, waaronder grote boef Laurence Fishburn, in hun cellen hebben opgevangen voor de nacht, worden ze belegerd door een bende. De belagers blijken geen aanhangers van de slechterik te zijn, maar politiepeople die bang zijn dat de superboef hun dealtjes gaat verlinken nu hij is opgepakt. Om getuigen te voorkomen, moet iedereen in het bureau dood. Spannend....
Nou ja, dat was het best, maar helaas zat achter mij een hele rij mutsen, die dachten dat het een comedy was en bij elke woede-uitbarsting van een van de hoofdpersonen zo vreselijk de slappe lach kregen, dat het moeilijk was om de film nog serieus te nemen. Al met al hebben de makers -denk ik- geprobeerd om met de acteurs en het verhaal het niveau van The Negotiator te halen (volgens mij heb ik die vergelijking in een review gelezen) maar daar zijn ze niet in geslaagd. Zelfs als ik het gegiebel achter mij buiten beschouwing laat, blijft er een behoorlijke cliche-film over, niet echt een must-see. Vooral de damesrollen waren slap en verwaarloosbaar (ook al heb ik het origineel niet gezien, ik kreeg het gevoel dat ze niet in het verhaal thuishoorden, ze leken er met de haren bijgesleept voor de erotische spanning, ehw) en dan blijft er weinig anders over dan wat heen en weer geschiet en aftellen: wie zouden er op het laatste overblijven? Hmmm.