maandag, april 20, 2009

The Reader
Filmtheater Fraterhuis met mams, 20042009
Om maar weer te illustreren hoe slecht ik momenteel op de hoogte ben van films: Kate Winslet won een Oscar voor haar hoofdrol, dat wist ik niet eens. Oops. Het is zelfs nog erger dan je denkt; ik had me niet ingelezen voor deze film en wist alleen: "...drama waarin een jonge man een verhouding krijgt met een oudere vrouw...". Had ik me beter voorbereid dan wist ik dat die zin vervolgd werd. De complete samenvatting was: "Aangrijpend drama waarin een jonge man een verhouding krijgt met een oudere vrouw die een oorlogsverleden blijkt te hebben."
Ahem. Dat was dus een hele andere film dan ik verwachtte.
Het eerste deel ging wel vooral over de relatie tussen de 15-jarige Michael en 30-something Hanna in Duitsland eind jaren 50. Er wordt wat af gevreeën. Oh en er wordt veel gelezen, want Michael is een nerd en Hanna houdt ervan als hij haar voorleest bij wijze van voorspel. (Hence the title;) Ik dacht dat hun relatie de basis was van het verhaal en dat dit natuurlijk zou eindigen in drama, nadat zij het onverwacht uitmaakte. Maar in de tweede helft van de film is het jaren later en komt Michael er als student rechten bij een nazi-tribunaal achter wat Hanna in WOII heeft gedaan. Dat kwam voor mij ook als een verrassing. Schokkend is te zacht uitgedrukt.
De film is meer dan één discussie waard; er valt zowel te praten over de relatie tussen de tiener en de 'oudere vrouw' als de vraag wiens gedrag nou echt fout was in het verleden. Een must see.

Labels: