maandag, mei 29, 2006

The Hills Have Eyes
Sneak 413, Buitensoos 29052006, tot de pauze
Ondanks de horrifyingly slechte titelrol met een beelden van atoomproeven die de amerikaanse regering in de jaren 60 en 70 in de US-dessert heeft uitgevoerd en daartussendoor fijne onsmakelijke flitsen van mismaakte foetussen om nog eens de afschuwelijke gevolgen van dergelijke experimenten te benadrukken toch blijven zitten, vanwege aanwezigheid van Ted Levine (sinds Silence Of The Lambs let ik altijd even op) en Kathleen Quin (not sure why, maar naam heeft ook positieve associaties;) Big mistake.
Dit is nou wat ze echte horror noemen, denk ik. Loos verhaal, vooral bedoeld om veel schrikmomenten in te stoppen: familie, bestaande uit vader en moeder die 25-jarige huwelijk vieren met puberzoon, maagdelijke doch sexy dochter, twee honden en nog een dochter met schoonzoon en baby reizen met jeep en trailer door de woestijn. (Even geduld, atoomproeven-intro wordt zo duidelijk...) Na een laatste tankstop worden ze door de benzinepomphouder gewezen op een 'short-cut'. Maar ze komen niet ver: 'iemand' legt een obstakel op de weg en met vier klapbanden stranden ze in the middle of nowhere. En dan begint de ellende: de woestijn blijkt bevolkt te zijn door mensen die zowel fysiek als mentaal nogal angstaanjagend zijn. Wat volgt is een te-gek-voor-woorden bloederige slachtpartij en toen was de film pas op de helft. Ik ben in de pauze weggegaan. Ik kan m'n rug als excuus gebruiken, maar daar had ik bij Bruce erger last van en toen ben ik blijven zitten. Bij deze film overheerste het ongemak zo, dat ik het niet langer trok: wat een wanstaltig gebeuren. Zijn er echt mensen die dit interessant vinden? Zielig product.