donderdag, juni 03, 2004

Girl With A Pearl Earring
Filmtheater Fraterhuis, 03062004
Kom net teruggefietst (langs de Vermeerstraat, door de Rembrandtlaan;) helemaal nog in de stemming, mede dankzij fietsroute langs Grote Kerk (fyi uit 1614) en via grachten bleef ik lekker nog even in de film hangen. Verhaal was een aangename verrassing. Ik ging er een beetje met tegenzin naartoe, vooral omdat ik Colin Firth zo niks vond in de trailers (ja, qua uiterlijk, ik ben een oppervlakkig tiepje;). Maar vanwege verhaal (toch een beetje een Nederlandse film tenslotte) 'moest' ik er van mezelf naar toe en ik ben blij dat ik ben gegaan. Mooi, mooi, mooi! Het zag er allemaal prachtig uit, de hele film was net een schilderij van Vermeer. 't Verhaal gaat over Griet (dat heel onnozel wordt uitgesproken door Engelstaligen, ook minpunten voor al die andere verbasterde Nederlandse namen;) die als meid gaat werken bij Johannes Vermeer, z'n vrouw en zes (of was het zeven...) kinderen. Zij raakt geintrigeerd door z'n schilderijen en manier van werken, hij door haar en haar interesse voor zijn werk. Zijn vrouw voelt dat er wat broeit tussen die twee en wordt hysterisch. Schitterende performances by all. Meesterwerk;-)

Labels: