zondag, februari 10, 2008

Elementarteilchen
Filmtheater Fraterhuis, met mams 10022008 om 17.00 uur
Duitse film met Franka Potente en Moritz Bleibtreu (beide uit Lola Rennt en de reden waarom ik naar deze film ging. Ik begrijp nu dat het de verfilming is van een 'schandaalroman' uit het einde van de twintigste eeuw. Maar dat wist ik niet bij het kijken van de film. Ik begreep daarom niet helemaal de bedoeling van het verhaal - dat voor de film verplaatst is naar de tegenwoordige tijd.
Halfbroers Michael en Bruno verschillen nogal van elkaar. Hun hippie moeder heeft ze aan elkaar voorgesteld toen ze een jaar of dertien waren, ze zijn niet echt close. Michael is een wetenschapper met meer interesse voor moleculen dan mensen, Bruno is docent op een middelbare school en geobsedeerd door seks. Ongetwijfeld is het allemaal de schuld van mama, die er door haar losbolligheid voor heeft gezorgd dat beide heren moeite hebben zich emotioneel te binden. Het verhaal begint (en blikt terug) vanaf het moment dat ze allebei een vrouw tegenkomen die hen begrijpt. Michael vindt een oude jeugdliefde terug en Bruno ontmoet een vrouw die net zoveel om seks geeft als hijzelf. Ik wist niet goed wat de bedoeling van de film was: er is duidelijk een contrast tussen beide relaties, maar er gebeurt verder niet echt iets. We volgen de dames en heren terwijl ze elkaar leren kennen. En dat is het dan. Puik acteerwerk en interessante mensen, maar niet echt een plot. Op eigen risico.