zaterdag, oktober 20, 2007

The Brave One
Bioscoop De Kroon, 20102007
Ik moet naar elke film met Jodie Foster, die sinds Panic Room alleen maar films in het actie/thriller-genre lijkt te kiezen (zie FlightPlan, Inside Man), wie had dat ooit gedacht. Eén eigenschap blijven haar rollen allemaal gemeen hebben: het zijn altijd sterke vrouwen.
Zo ook de succesvolle radio-presentator Erica Bain, die tijdens een avondwandeling met verloofde bruut wordt overvallen. Na deze traumatische gebeurtenis verandert ze in een verharde wantrouwende vrouw. Om zichzelf weer enigzins sterk te voelen, koopt ze een pistool. Natuurlijk komt ze in een situatie waarbij ze zichzelf moet beschermen. En na de eerste keer blijkt het verrassend eenvouding om een pistool te gebruiken bij daarom vragende gelegenheden. Maar Erica blijft emotieloos. Ondertussen is de politie (waaronder Terrence Howard) op zoek naar de persoon die kennelijk een strijd aan is gegaan met de slechterikken in de stad.
Ik zal verder de enigzins verrassende ontwikkelingen in het verhaal niet verraden. Ik vond het een goede film, al was het einde mij te makkelijk. En misschien kijken de Amerikanen er anders tegenaan, maar ik vind het niet zo vanzelfsprekend dat je een pistool koopt om jezelf te 'beschermen'. Wat dat betreft stond het verhaal net iets te ver bij me vandaan om mee te gaan in het gedrag van de hoofdpersoon. Maar ja: Jodie, hè. I can't resist her:)

Labels: