woensdag, maart 31, 2004

Duplex
Sneak 314, Buitensoos 29032004
De tweede (rom)com met Ben Stiller deze maand, hier is hij getrouwd met Drew Barrymore. Op zoek naar een eigen appartement, waar hij aan z'n boek kan werken, terwijl zij als editor geld verdiend voor de leuke inrichting, vinden ze een too-goo-to-be-true duplex in Brooklyn. Enige nadeel is de huurster op de bovenverdieping, maar dat is gelukkig een lief oud vrouwtje... Ik had van deze film eeuwen geleden al een trailer gezien, zelfs voor de release van 'Along Came Polly' en deze leek me leuker (vooral omdat Drew mij net iets meer aanspreekt dan Jennifer, tbh;) En Duplex wint het ook echt voor mij: geen misplaatste toilethumor, maar lekker valse pesterijen die in de soep lopen: heerlijk. Het lieve oude vrouwtje ontpopt zich uiteraard als huurster from hell (vraagt overbodige hulp bij vieze klusjes, heeft de tv veel te hard, vele kleine maar vooral bijzonder irritante ergernissen bij elkaar), maar dankzij huurbescherming en een overactieve neighbourhood-politieman komen Drew en Ben niet van haar af. Dat vraagt om drastische oplossingen en de maatregelen die ze treffen worden steeds hilarischer (van het saboteren van de waterleiding tot het huren van een hitman). Ik heb genoten en zelfs tranen (met tuiten dus!) gelachen. Hoe gemener, hoe leuker wat mij betreft, en een tot het uiterste getergde Ben Stiller is echt smullen!