donderdag, augustus 10, 2006

Clockers (1995-Spike Lee Marathon)
Ocho y Medio, Quito-Ecuador met Helene, 10082006-16.30 uur
Met Harvey Keitel als rechercheur die een jonge drugsdealer (Mekhi Phifer) verdenkt van een moord. De oudere broer van deze jongen (Isaiah Washington) heeft bekend, maar de rechercheur gelooft hem niet en zet de jongste knul en zijn dealende vriendjes (clockers) onder druk.
Goede film, like whoa: erg zwaar en ik moest even in de streetlingo komen (ik had de spaanse ondertiteling nodig om te snappen wat de hangjeugd tegen elkaar zei!) maar vervolgens kon ik me toch goed inleven in het criminele wereldje. Heel bijzonder, want meestal haak ik al vrij vlot af bij verhalen van/over junkies en dergelijke. Het hielp misschien ook wel dat er allemaal nogal aantrekkelijke heren in meespeelden, waarvan er velen inmiddels bekend zijn van tv (Mehki van ER en Isaiah van Grey's Anatomy bijvoorbeeld;). Natuurlijk zijn ze ook nu nog interessant om te zien, maar tien jaar geleden waren ze helemaal hot en bovendien speelden ze heel gretig en hartverscheurend. Ik geloof dat ik deze film op DVD heb in m'n Spike Lee Box, in dat geval is ie te leen. But if not: huren en kijken!