zondag, februari 20, 2005

Closer
Tuschinsky, Amsterdam, 19022005 16.15 uur
Nog een film vanwege de Oscars, genomineerd voor beide 'best supporting' rollen, al is het eigenaardig voor een film met vier hoofdrollen. Clive Owen en Natalie Portman zijn dus volgens de Academy ondersteunend met Jude Law en Julia Roberts als belangrijkste personages. Hmm. Iedere speler heeft toch wel een even grote rol. De vier komen in elkaars leven en beginnen onderling verschillende verhoudingen. Het thema is vreemdgaan en de gevolgen voor de relatie en de people involved. Anders dan ik had verwacht, but in a good way. Ik las ergens dat Julia de ruzie tussen haar en Owen het lastigst had gevonden (voornamelijk wegens taalgebruik) en dat is inderdaad de enige scene die een beetje wringt. Verder interessant verloop van verhoudingen, al kon ik mij met geen van de personages echt identificeren. Goede dialogen, duidelijk afkomstig van toneelstuk, maar goed overgezet naar film. Enige echte minpuntje vond ik de tijdsprongen, die door personages in tekst duidelijk gemaakt moesten worden ('wanneer heb je hem voor het laatst gezien? Dat is toch al drie maanden geleden') maar verder een aanrader.

Labels: