maandag, november 22, 2004

Open Water
Sneak 345, Buitensoos, 22112004
Voor de verandering weer eens in kleine zaal 3, voor deze film wel een geschikte ruimte... claustrofobisch gebeuren, al vond alle 'actie' plaats op open zee. Stel wordt vergeten na afloop van duiktrip en blijft in de grote oceaan achter. Hoe lang duurt het voor die haaien tevoorschijn komen... Helaas: it ain't no Blair Witch in the water, zoals ik ergens las. Ik voelde me vooral bedonderd door het 'based on a true story'-concept dus (vergelijk The Perfect Storm). Mocht je die film niet hebben gezien en deze nog willen bekijken, lees dan niet verder, want ik moet even spoilen....

~SPOILER-alert~ (select text if you want to read)

Ze gaan dus dood, opgevreten, verdronken, who the hell knows, er was niemand bij om te kijken, er zijn nooit resten gevonden. Gebaseerd op een waar verhaal is dus gewoon nep, want we weten niet wat er met het stel is gebeurd. Net als dat we niet weten hoe interessant of dodelijk saai het was op de boot in The Perfect Storm. Niemand heeft het overleefd, dus hoezo waargebeurd? Die goede gesprekken, het bekvechten, allemaal verzonnen. Graag wil ik dat vermeld zien bij een volgende zogenaamd nagespeelde werkelijkheid: we hebben het bedacht, dit leek ons wel spannend, maar waarschijnlijk zijn deze mensen zwijgend of in grote paniek, in ieder geval vrijwel zeker zonder diepgaande wereldwijsheden gewoon van vermoeidheid en overmand door moedeloosheid naar de bodem gezonken, saai maar waar.



~END SPOILER~
De film was best aardig, maar wanneer ik mee heb geleefd met personages en tijd investeer in een waargebeurd verhaal, wens ik ~select tekst om te lezen~ minstens een overlevende die het na heeft kunnen vertellen graag. Of desnoods degene die aan de hand van overblijfselen en bewijsmateriaal een goede verklaring geeft (CSI anyone?)

Potverdrie!