zondag, juni 01, 2008

Zomerhitte
Filmtheater Fraterhuis met mams, 01062008
Het boek zorgde er destijds voor dat ik Jan Wolkers weer ging waarderen en ik was dan ook erg benieuwd naar de film. Vooral om dat ik zowel Waldemar als Sophie bovenaan m'n lijstje van leuk lekkers heb staan. Ik heb begrepen dat de belangrijkste kritiek op de film was dat het criminele deel van het verhaal niet geloofwaardig overkwam. Dat vond ik in het boek al een beetje eigenaardig element, dus ik was voorbereid op een tegenvaller. Maar ik vond het in de film helemaal niet storend of vervelend. Nadat ik me genoeg kon distantieren van Waldemar/Sophie om me op het verhaal te concentreren, was ik behoorlijk geboeid door alle gebeurtenissen. Ik vond de meeste dialogen erg lekker bekken en was werkelijk gespannen over het einde. Behalve alle personages maakte vooral het eiland erg veel indruk: de omgeving is prachtig in beeld gebracht. Okay, het voelde allemaal 'schoner' dan Jan Wolkers' schrijfstijl, maar goede film hoor.