donderdag, augustus 05, 2010

Avatar
Empire Leicester Square, Londen 05082010, 12.40 uur
De hele wereld had 'm al gezien, maar ik was zo teleurgesteld in de 3D effecten die in Alice In Wonderland zo van het verhaal afleidden, dat ik destijds geen trek had in een film vol digitale dimensies. Maar mijn filmbuddies verzekerden mij dat 3D in Avatar het verhaal ten goede kwam, dus toen ik in Londen de gelegenheid had om de film alsnog op het grote scherm te zien, besloot ik om een middag winkelen in te ruilen voor lekker zitten in de bios:)
En ik was blij met mijn keuze. Wat een prachtige film. Het verhaal: in de verre toekomst heeft de mensheid al veel planeten veroverd. De laatste toevoeging is de maan Pandora, maar er zijn problemen met de Na'vi bevolking. Een speciale eenheid probeert het contact op een vriendelijke manier te herstellen door Avatars: organische lijven die gebouwd zijn met een mix zijn van het dna van de aliens en geselecteerde wetenschappers, die deze lijven via hersengolven besturen. Soldaat Jake (Sam Worthington) wordt toegevoegd aan deze geweldloze Avatar eenheid, maar wordt tegelijkertijd door een hogere kolonel gevraagd om de zwakke plekken van de Na'vi te ontdekken, zodat ze desnoods met geweld overmeesterd kunnen worden.
Ondanks de enigzins geromantiseerde kijk op buitenaardse wezens en de zweverige kanten van het verhaal, was het een overweldigende film. Ik vond de dubbele moraal van Jake erg interessant om te volgen. Het geheel ziet er inderdaad ook mooi uit en de effecten zijn zo goed dat ze niet opvallen. Echt een verblijf in een andere wereld. Mijn dank aan allen die me bleven vertellen dat ik 'm moest zien.

2 Comments:

At 8/31/2010 12:19:00 p.m., Blogger Hans Kuipers said...

Graag gedaan ;-)

 
At 9/04/2010 04:49:00 p.m., Blogger BeeLikeJ said...

Ja, het werkt niet altijd, maar deze keer moest ik toch toegeven;)

 

Een reactie posten

<< Home