maandag, oktober 30, 2006

Wild Romance
Sneak 423, Buitensoos 30102006
Ik kan niet zo goed tegen dat vergoeilijken van Herman Broods verslavingen. En ook in deze film wordt gedaan alsof hij niet zonder kon en geen keus had: 'hij drinkt om over z'n verlegenheid heen te komen en hij gebruikt om z'n dronkenschap onder controle te houden'. Rot toch op. Zijn kunstwerken vind ik mooi en ik heb zelfs een singletje van His Wild Romance (The Tattoo Song - maar iirc dan is dat oorspronkelijk van broertje Jaap), maar om nou te zeggen dat ik geinteresseerd ben in het leven van onze nationale junky... nee, niet echt. Maar dan komt zo'n film in de Sneak en dan blijf je toch zitten, ondanks alle bezwaren.
Ik geloof dat 'vriend' Bart Chabot teleurgesteld was dat kunstenaar Herman nauwelijks aan bod kwam, maar dan heeft hij niet goed op de titel gelet. De film gaat vooral over de rock 'n roll in het leven van Herman en concentreert zich op de beginjaren met z'n band met als hoogtepunt een trip naar New York.. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van manager Koos, die af en toe zelfs uit de rol stapt om de kijker aan te spreken. Een stijlfiguur die niet echt werkt, vooral omdat ie niet consequent wordt toegepast en door verkeerd editen ook nog fout is getimed (let op z'n haar). Daniël Boissevain is een stuk mooier dan Herman was, dus geen straf om naar te kijken. En de muziek staat als een huis, dus ook om naar te luisteren is de film lekker. Maar het is meer een tv- dan een bioscoopfilm. Voor de liefhebber.